Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, string given in /home/efektywny/domains/efektywnyhr.pl/public_html/wp-content/plugins/astra-addon/addons/blog-pro/classes/class-astra-ext-blog-pro-images-resizer.php on line 168
ilustracja artykułu z bloga firmy Efektywny HR dotyczącego podsumowywania minionego roku i planowania działań w kolejnym

Planujesz kolejny rok? Zacznij od podsumowania minionego!

Przełom roku to idealny moment na podsumowanie minionego roku i zaplanowanie kolejnego. Oczywiście idealny, ale nie jedyny…

Jak co roku wielu z nas zaczyna rok od postanowień i planów. Wielu z nas, jak co roku zresztą, ich nie zrealizuje albo zrealizuje tylko częściowo. I o ile w życiu prywatnym to się jeszcze jakoś z tego przed sobą wytłumaczymy, względnie przesuniemy ich realizację o kolejny rok 😉 o tyle w biznesie to już niekoniecznie jest takie proste…

Planowanie ma sens właściwie w każdym momencie roku a dobrze przygotowany plan daje nam dużo większą szansę na realizację celów.

No dobrze, ale jak tu zacząć i od czego?

No właśnie… najważniejsze to dobrze zacząć (chociaż jak mawiał klasyk, to jak kończymy jest równie istotne…)!

Za Tobą kolejny rok – rok wyzwań, nowych doświadczeń, zrealizowanych planów, osiągniętych celów, sukcesów… ale też trudnych sytuacji, potknięć, kryzysów, czy porażek…

No cóż, to ostatnie może i nie brzmi zbyt dobrze, ale wbrew pozorom – to baaaaardzo dobrze!

To idealny punkt wyjścia do zaplanowania kolejnego roku i przygotowania się do wielu z tych sytuacji, w  których warto działać tak samo lub podobnie, zrobić coś jeszcze lepiej albo po prostu wyciągnąć wnioski i zrobić coś inaczej!

Przyjrzyj się minionym miesiącom i temu, co się wtedy działo, pomyśl o tym, co Ciebie, Twoją firmę i zespół czeka w tym roku. Spróbuj określić swoje zasoby i oszacować potrzeby czy braki aby zrealizować założone cele na satysfakcjonującym poziomie.

Rozpocznij analizę od ubiegłorocznych celów (tych długo-, ale też krótkookresowych) i poziomowi ich realizacji.

  • Czy ten poziom Cię satysfakcjonuje?
  • Co miało wpływ na poziom realizacji tych celów? Spójrz, na które z tych czynników miałeś bądź miałaś realny wpływ.
  • Jakie działania podejmowałeś czy podejmowałaś i jakie przyniosły efekty?
  • Co możesz wykorzystać również w tym roku bo się sprawdziło a z czego lepiej zrezygnować i zrobić inaczej?

Jeżeli zarządzasz zespołem to kluczowym dla realizacji tegorocznych celów będzie Twój zespół.

Przyjrzyj się swojemu stylowi zarządzania:

  • sposobowi wyznaczania zadań,
  • monitorowaniu ich realizacji,
  • sposobie rozliczania wyników,
  • temu w jaki sposób komunikujesz się z zespołem,
  • jak budowałeś czy budowałaś motywację i zaangażowanie zarówno całego zespołu, ale również poszczególnych jego członków,
  • które rozwiązania się sprawdziły, a które niekoniecznie?

Przeanalizuj ubiegłoroczną efektywność zarówno całego zespołu, jak i poszczególnych jego członków, przyjrzyj się poziomowi ich kompetencji i zaangażowania oraz jakości realizowanych zadań. Czy dysponujesz wystarczającą liczbą ludzi o odpowiednich kompetencjach aby zrealizować tegoroczne cele?

Analizując miniony rok zwróć uwagę na te momenty, które w jakiś sposób były wyjątkowe lub krytyczne i wymagały innego sposobu działania od Ciebie i zespołu. Takimi momentami mogą być:

  • trendy czy sezonowość, która występuje w bardzo wielu branżach np. okresy zwiększonej sprzedaży czy przeciwnie – jej spadek,
  • sezon urlopowy czy „grypowy”, gdy spada frekwencja pracowników i pozostali muszą przejąć na siebie dodatkowe zadania,
  • takimi momentami „krytycznymi” są konflikty w zespole czy wprowadzane zmiany.

Przyjrzyj się temu jakie rozwiązania w takich sytuacjach stosujesz i na ile się one sprawdzają? Może ten rok jest dobrym momentem żeby coś zmienić?

No cóż… wygląda na to, że przełom roku to czas zadawania sobie wielu pytań dotyczących tego co za nami, ale wiele z nich może dać nam bardzo cenne wskazówki i podpowiedzi dotyczące tego, co przed nami.

2 thoughts on “Planujesz kolejny rok? Zacznij od podsumowania minionego!”

  1. Takie podsumowanie – rachunek zysków i strat to ważna sprawa. Aby efektywnie rozpocząć kolejny rok, dobrze by było zastanowić się nad sukcesami i porażkami roku ubiegłego. Zdecydowanie łatwiej się wtedy planuje… Dziękuję za ten wpis i czekam na kolejne na blogu!

    1. Agata Piątek-Michalak

      Bardzo dziękujemy za komentarz i motywację do „blogowania”. 🙂
      Kolejny wpis już wkrótce i tym razem już ściśle związany z planowaniem.
      Zapraszamy już dziś! 🙂

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top
Przewiń do góry