Jakość i płynność procesów w przedsiębiorstwie są kluczowe, aby firma działała zgodnie z prawem, a do tego, aby procesom księgowym czy kadrowym nie towarzyszyły błędy, a kontrahenci i pracownicy byli zadowoleni z organizacji pracy. Właśnie dlatego oprócz zatrudnienia kompetentnych pracowników czy regularnej organizacji szkoleń ważne jest, aby kontrolować procesy, które zachodzą w przedsiębiorstwie. Mowa tutaj na przykład o audycie procesów HR. Na czym polega i co można dzięki niemu zyskać?
Na czym polega audyt procesów HR i jaki jest jego zakres?
Przedsiębiorcy, którym zależy na tym, aby ich firma działała poprawnie, rozwijała się i nie popełniała błędów, często decydują się na przeprowadzanie audytów procesów HR. W zależności od potrzeb mogą to być audyty kompleksowe, czyli takie, które obejmują całą organizację albo cząstkowe, czyli takie, które obejmują jedynie wybrany proces albo grupę pracowników wskazaną przez osobę zlecającą. Czynności rozpoczynają się od ustalenia terminu i sposobu realizacji oraz wspomnianego zakresu badań. Audyt procesów HR składa się z kilku podstawowych etapów:
- zbieranie informacji,
- przeprowadzanie badań,
- analiza dokumentów i procesów,
- sporządzenie raportu.
W raporcie powinny znaleźć się dane dotyczące obszarów, które funkcjonują prawidłowo oraz ewentualnych błędów. Oprócz tego firma zyskuje też cenne informacje dotyczące sugerowanych zmian czy działań korygujących, a także potencjału pracowników.
Dlaczego warto zlecić przeprowadzenie audytu procesów HR?
Decyzja o przeprowadzeniu audytu HR niesie za sobą równie dużo zalet co skorzystanie z usług doradcy HR czy organizacja szkoleń HR dla zespołu. To przede wszystkim możliwość uporządkowania zasad, które są wykorzystywane do zarządzania pracą. Ponadto taka kontrola pozwala też na dokonanie przemyślanych zmian w wewnętrznych regulaminach i procedurach. Jeżeli w firmie pojawia się problem dotyczący efektywności czy potencjału kadry, to audyt pomaga go rozwiązać.
Kolejną kwestią, która jest najważniejsza dla wielu przedsiębiorców, jest oszczędność czasu i pieniędzy, ponieważ wprowadzone zmiany zwykle przekładają się na usprawnienie procesów i lepsze wyniki. To duże wsparcie zarówno dla właściciela firmy, jak i dla kadry, ponieważ dzięki wiedzy, którą daje, łatwiej podejmować trafne decyzje.